Eduard Pascal este primul român care construieşte din duraluminiu un girocopter. Maşinăria cu funcţii de avion şi de elicopter va zbura propulsată de un motor de Oltcit luat de la fier vech.
Eduard Pascal este convins că, odată finalizat, aparatul său de zbor va fi folosit în agricultură, la stropitul recoltelor, deoarece costurile de întreţinere sunt atât de mici, încât şi le poate permite orice fermier.
„Acest aparat de zbor a fost inventat de un spaniol, în anii ’30, însă era din lemn şi metal. Practic, spaniolul a arătat că se poate combina un avion cu un elicopter. În România mai este un inventator, în Sibiu, care a construit un girocopter din lemn, cu motor de Trabant. Eu l-am făcut din duraluminiu şi un motor de la un Oltcit vechi. Se poate face din orice material, cu condiţia să aibă forţă de a se ridica şi tracţiune. Dacă există portanţă şi tracţiune, şi o cărămidă poate să zboare“, glumeşte Pascal.
Maşinăria va zbura cu 120 de km/oră
Girocopterul realizat de băcăuan este finalizat pe jumătate. Inventatorul s-a oprit înainte să termine obiectul zburător, deoarece n-a mai avut bani să cumpere cele două elice care ajută aparatul să se ridice de la sol.
„Girocopterul are nevoie de o distanţă de 50 - 100 de metri ca să poată decola. Aparatul meu va fi prevăzut cu un prerotator, adică cu un dispozitiv care învârteşte elicea mare de deasupra, astfel încât să decoleze în plan vertical, ca un elicopter“, a explicat băcăuanul. Girocopterul din Bacău se va putea ridica la înălţimea de 1.000 de metri, spune inventatorul, şi va avea o viteză maximă de 120 de kilometri pe oră. „Pot trece cu el Carpaţii!“, se amuză Pascal.
Motorul vechi de Oltcit a fost transformat de la 60 la 95 de cai-putere şi funcţionează la 5.000 de rotaţii pe minut, cu benzină fără plumb. Băcăuanul Eduard Pascal a început construcţia aparatului de zbor încă de anu