O afacere de miliarde cu submarine se afla, din vara anului trecut, in atentia procuraturii din München. Guvernul de la Atena a comandat in anul 2000 la firma Ferrostaal din Essen patru submarine de tip 214, in valoare de 2,85 de miliarde de euro. Pentru dobandirea contractului, firma germana ar fi dat mita. Joia trecuta s-a constituit la Atena o comisie parlamentara, care-l cerceteaza pe fostul ministru al apararii Akis Tsochatzopoulos, scrie publicatia austriaca Standard.
Scandalul a dobandit astfel si o dimensiune politica, intr-o Grecie care financiar sta pe marginea prapastiei, sub umbrela sovaielnica a Uniunii Europene. Dar si in Germania, unde nu toti vad cu ochi buni astfel de exporturi si metodele de realizare a lor.
In consortiul din care face parte si Ferrostaal, se arunca vina dintr-o parte in alta, intr-un razboi juridic care mai poate dura mult. Fostul manager si juristul firmei sunt chemati in instanta pentru dare de mita unor functionari publici. E vorba de 62 de milioane de euro, bani cu care s-ar fi incercat stimularea vanzarii submarinelor, in Grecia si in Portugalia.
Ferrostaal AG este o companie industriala cu sediul in Essen si firma-fiica a International Petroleum Investment Company (IPIC) cu sediul in Abu Dhabi. La Ferrostaal este actionar minoritar (30%) firma MAN SE cu sediul in München. Ferrostaal apartinea MAN 100%, inainte de preluarea sa de catre IPIC. Si daca ghemul nu era pana acum suficient de incalcit, in ecuatie mai intervin si interesele Volkswagen.
MAN intentioneaza sa fuzioneze cu Scania, firma-fiica a VW. Problemele intervenite in scandalul de mita impiedica „fuziunea dorita de MAN si fiica VW, Scania. Asocierea celor doi producatori de camioane poate fi doar atunci conceputa, cand piedicile juristice de la Ferrostaal au fost inlaturate“ scrie Süddeutsche Zeitung din 11 aprilie. @N_