Până anul trecut, boomul imobiliar a susţinut piaţa de închiriere a macaralelor. De la începutul lui 2009, cererea s-a prăbuşit cu aproape 80%. Închirierea macaralelor pentru construcţii era o afacere profitabilă în 2008. În prezent, antreprenorii care au investit milioane de euro în astfel de utilaje sunt „în aer“. „Macarale, râd în soare argintii / Macarale în zori de zi“. Aşa sună versurile celebrei melodii dedicate şantierelor Patriei din “Epocade Aur”.
În prezent, criza a făcut ca sectorul construcţiilor să se afle în cădere liberă, iar odată cu acesta şi businessurile celor care au investit milioane de euro în utilaje grele de construcţii.
Nu mai există cerere
Dacă până în 2008 proprietarii parcurilor de utilaje nu făceau faţă solicitărilor, în prezent, cererea a scăzut cu până la 80%.
Cei care deţin parcuri de utilaje grele au ajuns să reducă preţurile cu până la 50%, însă macaralele tot nu s-au mişcat din loc. În 2008, o macara mare, de 120 de tone, avea un tarif de 1.500 de euro pe zi, iar astăzi o poţi închiria şi cu 800 de euro pe zi.
Bogdan Baloşan, proprietarul companiei Macarale Turn, spune că în primele nouă luni ale acestui an comenzile la compania sa au scăzut cu 80%. Baloşan are în folosinţă 96 de macarale, dintre care 70 sunt noi, iar restul de 26 sunt cumpărate la mâna a doua din Germania şi Franţa.
Cea mai mare macara este un model Liebherr, cântăreşte 20 de tone, are 70 de metri înălţime şi a costat 500.000 de euro. Bogdan Baloşan închiriază macarele cu preţuri cuprinse între 1.000 şi 14.000 de euro pe zi. Omul de afaceri are macarele închiriate chiar şi pe o perioadă de cinci ani, însă durata medie este cuprinsă între şase luni şi doi ani.
Dacă anul trecut compania sa a înregistrat o cifră de afaceri de 23 de milioane de euro, pentru 2009 Baloşan