De curând, celebrul Teatru Globe al lui Shakespeare s-a aflat în turneu la Bucureşticu spectacolul „Cum vă place", urmărit în două seri de aproximativ 4.000 de spectatori.
Show-ul prezentat în aer liber, în Piaţa „George Enescu" din faţa Ateneului Român, s-a bucurat de un real succes. Cu această ocazie am vorbit şi noi cu regizorul James Dacre despre spectacolul pus în scenă de el, dar şi despre uriaşa responsabilitate care le revine artiştilor de la Globe în „promovarea" mitului lui William Shakespeare, care „trăieşte", iată, de mai bine de patru secole.
James, Teatrul Globe este poate cel mai eficient PR al lui Shakespeare. Cât de greu vă este să menţineţi această legendă vie?
Sigur că e un privilegiu să lucrez în acel spaţiu pentru că aco-lo funcţionează o înţelegere acută a istoriei, a originilor şi a moştenirii culturale. Dar, ca regizor, ai totuşi multă libertate de creaţie. Textul lui Shakespeare este cu siguranţă sacru la Globe, dar managementul îţi dă voie să te „mişti" relativ în voie prin el. Dar e adevărat că ne uitam cu toţii cu coada ochiului când tăiam câte un vers din piesă spre uriaşul tablou al patronului nostru spiritual care este pe un întreg perete din sala de repetiţii şi ne întrebăm dacă nu o să o pă--ţim că am îndrăznit să facem asta.
Şi nu s-a supărat încă Shakes-peare cel din tablou pe voi că i-aţi „editat" textul?
Nu. Cel puţin până acum nu ne‑a bântuit pe nici unul. Dar partea frumoasă în a monta Shakespeare la Globe în secolul XXI este că nu prea ai cum să ratezi. Este o tradiţie atât de mare în spate care te susţine încât, dacă te apropii de text cu dragoste, cu pasiune chiar şi cu sensibilitate, nu are cum să nu iasă. Dar partea de improvizaţie şi modificare a textlui nu-i era străină nici lui Shakespeare. El a avut adeseori schimbări în trupă, trebuia să le facă pe plac tuturor actorilor, aşa că, cel