Guvernul afirma ca va trece la reducerea numarului de agentii guvernamentale, dar uita, ca de fiecare data pana acum, sa-si puna problema masurarii calitatii si cantitatii serviciului public pentru a putea aloca eficient resursele.
La 20 de ani de la Revolutie, cei 1,4 milioane de angajati ai statului raman in socialism ca servicii furnizate, dar traiesc in capitalism ca bunuri consumate.
De fiecare data cand cineva compara Romania cu Occidentul, aduce in discutie diverse detalii care determina diferenta de calitate a vietii, de la trotuarele aduse la nivelul soselei la trecerile de pietoni la rezervarile de bilete pe net pentru teatru.
Iar de fiecare data cand oficialii romani sunt intrebati despre astfel de detalii, li se pare un amanunt.
"Intrebati-ma despre reforma administratiei, nu despre cum sa raspunda functionarii la telefon. Este problema fiecarei institutii cum raspund angajatii la telefon", spunea iritat un secretar de stat din Ministerul de Interne la un seminar al Ziarului Financiar.
El fusese intrebat de ce functionarii publici nu sunt obligati ca atunci cand raspund la telefon sa-si spuna numele si functia inainte de a incepe convorbirea, la fel ca in firmele private.
Exista doua diferente izbitoare intre angajatii la stat si angajatii din firmele private: primii nu spun cine sunt cand vorbesc la telefon si nu poarta ecusoane. Suni, vorbesti cu un functionar, ti se spune sa revii, cand suni din nou trebuie sa o iei de la capat - nu stii cu cine ai vorbit anterior, cel de la telefon nu stie nici el.
In spitale, vezi halate roz, albastre, albe, dar nu stii - sunt asistente, medici, portari, brancardieri? Nu stii pur si simplu cui sa-i dai plicul cu bani. Confuzia este clar intretinuta deliberat si intr-un caz, si in altul. Teama este de raspundere.
Pentru ca sefii institutiilor publice din Romania nu-si imagi