Randurile pe care ti le trimit vor sa arate la ce poate duce uneori usuratatea cu care se confectioneaza un titlu "comercial" de gazeta. E vorba de felul în care ati prezentat un text al lui Mircea Martin publicat în iunie, în nr. 692 al revistei 22. Textul se refera la Noica si face parte - dupa cum rezulta din numerotarea fiecarui episod - dintr-un studiu mai amplu al lui Mircea Martin, purtand titlul Cultura romana între comunism si nationalism. Nu am de spus decat cuvinte bune despre paginile pe care le-am citit pana acum si, deopotriva, despre episodul care-l priveste pe Noica. El este scris cu onestitatea celui care vrea sa-si lamureasca si, implicit, sa le lamureasca celorlalti felul în care Noica a strabatut acea perioada a vietii sale petrecute sub comunism dupa iesirea din închisoare, perioada numita "ceausista".
Ce se poate face cu un "titlu ziaristic"
Cearcanul meu, dupa cum vei vedea, nu este asadar produs de textul lui Martin, ci de tehnica "ambalarii" lui în redactie în vederea unei mai bune promovari a revistei. Asa se face ca ati scos pe prima pagina în josul unei fotografii faimoase a lui Noica (fara sa mentionati numele artistului care a facut-o în 1986 - Dinu Lazar - si fara sa-i cereti permisiunea de a o reproduce), un "titlu ziaristic" de genul celor care, prin agresivitatea lor lipsita de acoperire, pe mine ma umplu de indignare. La adapostul unui asemenea gen de titluri poti terfeli linistit imaginea cuiva, fara sa ai de dat vreodata socoteala. Ati pus pe coperta revistei, cu litere mari ce pot fi citite de la distanta de catre oricine trece pur si simplu prin fata unei tarabe cu ziare, sintagma urmatoare: Noica - un "guru" al ceausismului?. De ce spuneam ca socotesc un asemenea titlu, menit "sa vanda revista", profund neonest? Pentru ca, în esenta lui, el cultiva ambiguitatea. El afirma întreband, dar pastrandu-si în subsidi