Consumatorii romani au dreptul la vot atunci cand aleg un produs, un brand sau un magazin, actiune care ar trebui sa se intample in cunostinta de cauza. Cu toate acestea, putini sunt cei care sunt informati corect sau citesc eticheta unui produs atunci cand il achizitioneaza, crede Sorin Mierlea, presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor.
“Educarea clientului este foarte importanta. Nu am fost invatati de mici cu anumite servicii, iar acum, daca un produs apare azi in Statele Unite ale Americii, peste cateva zile e si in Romania. Insa multi dintre consumatorii romani nu stiu cu adevarat ce inseamna un produs, nu citesc eticheta si nu sunt informati corect pentru a alege produsele corect”, precizeaza Sorin Mierlea.
Declaratiile au fost facute la masa rotunda „Vanzarea produselor si garantiile asociate. Dialog privind drepturile consumatorilor”, in cadrul Campaniei Uniunii Europene pentru informarea consumatorilor din Romania - “E dreptul tau! Actioneaza!”.
Un rol important in educarea consumatorilor il au si campaniile de publicitate difuzate in mass-media, care ar trebui sa fie “morale”.
“Printr-un singur cuvant se pot crea asteptari false pentru client. E important sa alegem in cunostinta de cauza”, sustine Mierlea.
Un alt exemplu oferit de presedintele ANPCPPS se refera la faptul ca multi romani nu percep diferenta dintre cele doua tipuri de garantii oferite la achizitionarea unui produs, respectiv garantia legala si cea comerciala. Citeste si:Eurostat a retras rezerva privind deficitul si datoria guvernamentalaBasescu: Expertii Eurostat trebuie sa vina in RomaniaEurostat: Inflatia din zona euro a atins 1,4% in iunie
Acesta este si unul din motivele pentru care romanii nu obisnuiesc sa faca reclamatii atunci cand li se incalca drepturile de consumatori