Pe durata anului 2010, FP România a căutat scenarii despre Politica, Economia, Ideile şi Tehnologiile, Lumea, Europa şi România peste 20 de ani. Finalul optimist a fost o evaluare a potenţialului economiei româneşti de a genera afaceri măcar regionale.
Articol din ediţia nr. 19 a FP România (noiembrie/ decembrie). Detalii ilustrate: Sumarul, Nota editorilor, Coperta ediției nr. 19.Puteți citi și: România care este. Îndepărtarea de Europa. În următorii 15 ani, România ar putea „exporta” circa 200 de companii, cel puţin în regiune. La orizontul mediu, companiilor autohtone li se pregăteşte ceva. Nu tocmai favorabil, dar unele s-ar putea astfel relansa. Ba chiar multe. Un recent studiu al PricewaterhouseCoopers calculează că în următorii 15 ani vor putea apărea circa 190 de companii multinaţionale noi cu capital majoritar românesc – cam tot atâtea câte vor fi create în Ungaria sau Ucraina, dar mai puţine decât cele care urmează să fie generate în Polonia (290) sau Rusia (930).
Ar fi o accelerare, fie şi mult întârziată, pentru „România emergentă” - economiile emergente sunt caracterizate nu doar de alerte creşteri interne, ci şi de spectaculoase extinderi pe alte pieţe, adesea în detrimentul unor companii globale. Deocamdată, alături de celelalte nefolosiri ale potenţialului, raportăm doar câteva multinaţionale. CEC nu a devenit OTP, iar Electrica nu e CEZ - statul ceh nu e deloc cel mai prost gestionar, ba chiar participă la privatizarea energiei prin vecini.
De ce nu De ce n-a generat economia românească decât atât de puţine companii cu activităţi măcar în regiune? Într-o discuţie cu FP România, Alexandru Lupea, partener Servicii de Audit la PwC, identifică două cauze istorice pentru recolta modestă de multinaţionale româneşti - dintre care doar una este ireversibilă. „Vorbim în primul rând de un decalaj de dezvoltare între Polonia, Ungaria şi