Finanţele şi Garda Financiară verifică toate firmele care vor să se înregistreze ca plătitoare de TVA. Cine nu are sediu social corespunzător nu primeşte dreptul de a face afaceri cu TVA.
Un ordin al ministrului finanţelor publice pune pe jar afaceriştii care aveau intenţia să îşi deschidă firme suspecte doar cu scopul de a păgubi statul. Deşi vine cu o întârziere de aproape 21 de ani - de când au început să apară firme private în România -, actul normativ împiedică societăţile care au sedii necorespunzătoare desfăşurării obiectului de activitate declarat să primească aviz de la Fisc ca să se înregistreze ca plătitori de TVA. Cu alte cuvinte, Ordinul nr. 1984/2011 privind stabilirea criteriilor pentru condiţionarea înregistrării în scopuri de TVA a fost creat cu intenţia de a împiedica apariţia firmelor-fantomă, respectiv a societăţilor care să facă tranzacţii fictive cu TVA, după care să dispară, aşa cum s-a întâmplat în ultima perioadă.
Nereguli multe: 13% dintre firme nu au primit aviz
Actul normativ apărut la finele lunii mai a început să dea rezultate în Dolj, zonă considerată „patria“ evaziunii cu cereale şi nu numai. Aproape 13% din firmele noi care cereau să devină plătitoare de TVA au avut mari nereguli încă de la început, fapt ce a determinat Fiscul să le respingă cererile de înregistrare ca plătitoare de TVA. „Din 206 societăţi comerciale care au cerut înscrierea în scopuri de TVA de la 1 iunie şi până acum, au fost respinse 26“, a declarat, pentru GdS, Mihai Antonescu, director adjunct al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Dolj. Practic, unele societăţi aveau sedii neadecvate sau spaţiile figurau doar în acte.
După cum a afirmat directorul Antonescu, că cele mai multe respingeri au fost din cauza faptului că firmele „nu aveau sediul social amenajat potrivit obiectului de activitate pe ce urma să o desfăşoa