Kathy Fuld, soţia lui Dick Fuld, fost CEO (chief executive officer) al băncii de investiţii Lehman Brothers, a cerut la unul din magazinele de lux Hermes (faimoase pentru bunul gust şi preţurile exorbitante, compania fiind acţionară a casei de modă Jean-Paul Gaultier) să nu-i fie ambalate cumpărăturile în punga atât de cunoscută tuturor - cea care, deasupra majusculelor "HERMES", aşază o caleaşcă şi un cal, semn devenit echivalent cu scumpetea - ci să-i fie împachetate în hârtie albă, simplă.
Gestul a fost socotit exemplar pentru schimbările intervenite în comportamentul celor mai bogaţi oameni ai planetei, după declanşarea crizei mondiale: "Bogaţii sunt mai conştienţi de consumul ostentativ", au tras concluzia experţii în HNWI ("High Net Worth Individual", adică "indivizi cu valoare netă înaltă" ) - grupul de persoane care deţine averile cele mai ridicate de pe glob.
HNWI este un concept.
* ULTRA-HNWI = 0,01% DIN POPULAŢIA GLOBULUI
Definiţia conceptului HNWI nu este unanimă, atribuindu-i-se valori specifice de la o bancă la alta, ori de la o concepţie fiscală la alta, dar cea mai cunoscută caracterizare aparţine rapoartelor anuale elaborate de Merrill Lynch şi Capgemini:
"1. HNWI sunt aceia deţinând valori investibile de un milion de dolari sau mai mult, excluzând reşedinţa primară, colecţiile [n.n. - de exemplu colecţiile de timbre, artă, etc.], consumabilele şi bunurile de folosinţă îndelungată.
2. HNWI mijlocii ("mid-tier millionaires") sunt aceia deţinând astfel de valori investibile între 5-30 de milioane de dolari.
3. Ultra-HNWI deţin peste 30 de milioane."
Contrar imaginii create de publicaţiile de economie popularizată de la noi, răspândind tot soiul de Top-uri de milionari neprofesional alcătuite, masa de HNWI, pe glob, nu a depăşit niciodată 11 milioane de cetăţeni, fiind răspândiţi pe toate continentele, dar