Fumatul şi telefoanele ne-au făcut să ratăm ţinta de inflaţie pe anul trecut, susţine Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR.
Astfel, este pentru al treilea an consecutiv când Banca Naţională îşi propune o ţintă de inflaţie pe care nu reuşeşte să o atingă.
Preţurile de consum au crescut, anul trecut, cu 4,74%, comparativ cu obiectivul băncii centrale de numai 3,5% plus/minus un punct procentual. În decembrie faţă de noiembrie 2009, s-a înregistrat o inflaţie de 0,32%, arată datele Institutului de Statistică.
Cele mai mari scumpiri au fost la mărfurile nealimentare, de 0,54%, în timp ce serviciile s-au ieftinit cu 0,25%. Preţul ouălor a urcat cu 4,63%, iar al legumelor şi conservelor cu 4,37%, în decembrie, faţă de luna precedentă. Totodată, ţigările s-au scumpit cu 3,58%.
Adrian Vasilescu explică impactul mare al preţului ţigaretelor prin ponderea pe care o au în coşul de consum: 459 din totalul de 10.000 de puncte.
„Punctajul este aproape la fel de mare ca şi cel al pâinii, care ocupă 579 de puncte din coş. Pe de altă parte, telefoanele au un punctaj de 540. Acum, până şi copiii de la grădiniţă au telefon. Acestea au contribuit esenţial la ratarea ţintei de inflaţie”, a precizat Vasilescu, pentru EVZ. Fără efectul ţigărilor în coşul de consum, inflaţia ar fi fost de 2,97%, adică sub ţintă, mai spune el.
Cărţile şi revistele, scumpe pentru români
Cu o pondere mai mică, dar care tot a contribuit la ratarea ţintei de inflaţie, au fost şi cărţile, ziarele şi revistele, preţul cărora s-a majorat cu 9,84%. Punctajul acestora în coşul de consum este de doar 121 de puncte, potrivit consilierului lui Mugur Isărescu.