Stiti care-i cel mai tare banc dintre toate? Se facea ca pe un mal de rau statea o blonda si peste rau alta blonda. „Nu te supara”, spune prima. „Nu stii cum pot ajunge pe partea cealalta?” „Dar esti deja pe partea cealalta”, i se raspunde.
Sunt convinsa ca acest banc n-a ajuns la urechile cineastului turc (luat in brate de nemti) Fatih Akin. Dar Akin e mereu pe partea cealalta. E stabilit in Germania, dar arunca mereu in filmele sale poduri spre Turcia natala, ca si cum nu s-ar hotari s-o paraseasca cu totul (sau ca si cum s-ar intreba de ce a lasat-o).
„Gegen die Wand”/”Head-On”, cu care a luat in 2004 Ursul de Aur la Berlin ramane cel mai implinit film al sau de pana acum – o poveste de dragoste nebuna in care elementul social era topit intr-un mare amor care stergea pe jos cu granitele de orice fel (geografice, temporale etc). In filmele lui Akin, inevitabil, e un mare trafic dinspre Germania spre Turcia si invers.
Personajele nu raman intr-un loc, complicata increngatura a destinului le poarta dintr-o parte intr-alta. „Auf den anderen Seite”, film care ruleaza de vineri, 25 iulie, in Romania, traficul e mai intens ca niciodata, si mai ancorat in realitate ca in filmul din 2004, de aceea probabil – dar si din pricina notorietatii autorului -, filmul a participat in Cannes in Competitia Oficiala si l-a talonat pe „432” si pe podium, primind Premiul pentru scenariu.
Personal, succesul lui „De partea celalalta” mi se pare gonflat. Fatih Akin e o personalitate europeana recunoscuta pana si (sau mai ales) de sine - la ceremonia decernarii Premiilor Academiei Europene de Film, unde, iarasi, „432” a luat premiile cele mai importante, lasandu-i lui Akin Premiul pentru scenariu, acesta a marturisit, destul de nedelicat, ca nu a vazut filmele cu care concureaza. (Probabil nici n-ar fi fost curios sa le vada.).
Dac