In anul 2007, un articol exploziv publicat in ediţia europeană a revistei Timescandaliza scena culturală franceză, proclamând sentenţios "moartea culturii franceze". Autorul, Donald Morrison, jurnalist american stabilit in Franţa, a fost repede pus la zid de către oamenii de litere, scriitorii, profesorii şi intelectualii francezi, incepând cu Maurice Druon şi Bernard-Henri Lévy, până la Olivier Poivre d'Arvor. Numeroase ziare şi reviste (Libération, Le Monde, Le Figaro, The Guardian, The Independent), forumuri, grupuri de discuţii, bloguri şi emisiuni au reluat această dispută şi au făcut din articolul publicat in Time unul dintre cele mai controversate din perioada respectivă.
Ulterior, Doland Morrison are şansa de a-şi relua articolul publicat in Time şi de a-l nuanţa şi extinde in cadrul unui volum, alături de replica lui Antoine Compagnon, eminent profesor la College de France şi teoretician strălucit.
Pentru o lungă perioadă de timp, Franţa şi cultura franceză au făcut "legea" pe scena internaţională. Aflaţi permanent in centrul atenţiei, artiştii francezi se bucurau de un prestigiu fără egal. Din gloria de odinioară nu a mai rămas astăzi decât nostalgie şi frustrare. Influenţa culturii franceze este acum spectrală, puterea sa, derizorie. Cultura franceză nu mai vorbeşte lumii. O infrângere care, până la urmă, convine mentalităţii franceze inclinate spre autocompătimire şi victimizare.
"Dincolo de schimbul de idei este interesant mai ales modul in care cei doi işi prezintă legitimitatea. Incă o dată vedem că părerile, opiniile, ideile nu sunt importante in sine, ci dobindesc o greutate variabilă in funcţie de profilul, situarea şi importanţa celui care le rosteşte. Astfel, autorii ne furnizează cite o hartă biografică, investită cu misiunea de a da o idee asupra geografiei intelectuale din care se revendică fiecare, astfel incit cititorul să