Românii de la cel mai mare şantier naval din ţară învaţă convieţuirea alături de noii muncitori aduşi din China şi Vietnam Industria de nave este pe val în toată lumea. Când
Românii de la cel mai mare şantier naval din ţară învaţă convieţuirea alături de noii muncitori aduşi din China şi Vietnam
Industria de nave este pe val în toată lumea. Când americanii ne fură muncitorii, şantierele româneşti sunt nevoite să ajungă până la Fluviul Galben. Aici găsesc un muncitor diciplinat, tocmai bun să ţină costurile companiei pe linia de plutire.
"Dong Ding Dung îi zice. E din Vietnam, are 21 de ani". Cam asta e tot ce ştie şi maistrul de la secţia asamblare despre tânărul asiatic care, neabătut, strânge cu mătura pe lângă un aparat ca o maşină de cusut. Din când în când, toarnă ce a strâns pe făraş în pâlnia din capul maşinăriei şi schimbă semne cu un alt tânăr, de pe la noi.
"Cred că la ei Dung e ca la mine Ion (adică prenumele)", îmi zice maistrul. "Buna ziua", spune Ion-ul vietnamez. "You like here… Work" - n-au niciun rezultat. Cine spune că engleza e noua limbă a globalizării? "Friend?", şi arăt spre colegul lui român. "A... Nelu?", şi asistenţa se înveseleşte.
"Lucrăm numai de câteva zile şi ne înţelegem bine", zice Nelu. Grupul nostru se lărgeşte, în timp ce maşina "de cusut" îşi vede de treabă şi sudează în continuare. "Cum ne ducem noi să muncim în afară, aşa au venit şi ei la noi", spune Traian Cristescu, un tânăr de 23 de ani. "Dar, o să vă înţelegeţi, o să fiţi prieteni?" "Păi de ce să nu fim?
Asta e: şi între noi, românii, avem salarii diferite, nu înseamnă că ne dăm în cap", spune Traian.
La cel mai mare şantier naval din ţară, Daewoo-Mangalia, au venit de câteva săptămâni muncitori asiatici. Sunt o premieră pentru industria navală de la noi - 68 de vietnamezi şi 49 de chinezi. Patronii coreeni (acţionari majoritari