La începutul săptămânii, Primarul General Sorin Oprescu anunţa ziariştii că refuză să facă benzi pentru biciclişti pe carosabil, ca în oraşele civilizate. "Nu am curajul să le fac pe carosabil. Nu vreau să stau să număr morţii." Când am auzit prima dată această ştire am crezut că este o glumă. O glumă foarte proastă.
N-o să amintesc acum de ce oraşele civilizate au infrastructură pentru biciclete.
Nici n-o să spun de ce oamenii sunt cea mai valoroasă resursă a unui oraş.
Acum voi vorbi doar despre cifre.
Profesioniştii în planificare urbană ştiu că atunci când creşte prezenţa bicicliştilor în trafic scade raportul dintre numărul de accidente si numărul de utilizatori. Explicaţia e simplă: soferii devin mai responsabili ştiind că bicicliştii fac parte din trafic. Prezenţa marcajelor pe carosabil pentru biciclete nu face decât să mărească vizibilitatea bicicliştilor în trafic şi să crească atenţia şoferilor.
Există multe studii care demonstrează asta.
În Salzburg, Austria, în perioada 1992-2004 numărul de accidente a scazut cu 40% în timp de traficul biciclistilor a crescut cu 40%.
In Bolzano, Italia, numărul bicicliştilor a crescut de la 17,5 % în 2002 până la 29% în 2010. Cu toate acestea, raportul dintre numărul de accidente şi numărul de utilizatori a scăzut.
Dar care este situaţia în Râmnicu Vâlcea şi Sibiu, singurele oraşe din România care au benzi pentru biciclete exclusiv pe carosabil ? Ei bine, în toţi aceşti ani niciun om nu a murit în vreun accident asociat cu marcajele pentru biciclişti.
Aşadar, statisticile contrazic opiniile primarului Oprescu.
Dar studiile relizate la nivelul Uniunii Europene arată că traficul rutier omoară în mai multe feluri. Accidentele reprezintă doar 10% din cauza deceselor. De 3 ori mai mulţi oameni mor din cauza poluării. Iar bolile asociate lipsei activităţilor fi