"Problema banca - client e una de comunicare. Nu numai una dintre parti poate fi considerata vinovata, iar discutiile privind clauzele contractuale trebuie sa aibe loc la momentul semnarii contractului, nu dupa nu stiu cati ani de la semnarea lor", a sustinut joi la un seminar seful Directiei Juridic din BNR, Alexandru Paunescu. Potrivit acestuia, anularea unor comisioane si dobanzi in instanta nu e cel mai bun lucru. "Au existat decizii ale unor instante care au anulat unele comisioane sau dobanzi. E imposibil ca printr-o hotarare judecatoreasca sa elimini pretul insusi al unui contract- dobanda", a mai spus Paunescu. El a mai punctat faptul ca problemele dintre banci si clienti trebuie rezolvate prin dialog, "nu prin apelarea la instantele de judecata".
De multe ori, a continuat Paunescu, publicul nu a inteles ceea ce a cumparat, iar datoria unei institutii de credit este sa evalueze clientul cu atentie inainte de a-i oferit servicii bancare si sa ii explice riscurile la care acesta se expune.
Alte declaratii ale lui Alexandru Paunescu:
- BNR doreste o creditare sanatoasa in cadrul careia imprumuturile sa fie rambursate conform contractelor.
- Criza a afectat puternic relatia client-banca.
- Eficientizarea relatiei client-banca este esentiala.
- Orice demers presupune un cost de oportunitate, dar evaluarea acestui cost este dificila.
- In presa au aparut diverse acuzatii la adresa Bancii Centrale, in special legate de faptul ca s-a permis imprumutul in anumite valute.
- BNR a sesizat cresterea masiva a ritmului creditarii in valuta si a actionat cu mijloacele legate pe care le avea.
- Daca s-ar fi incercat limitarea unor tipuri de valute, am fi incalcat tratatul privind libera circulatie a capitalurilor.
- BNR a utilizat intens si canalul de comunicare. Guvernatorul a subliniat in