Pe linga criza etica in care ne gasim de mai multi ani, ne indreptam, subtil, si catre o criza profesionala (pe "nivele"). N-as gresi, banuiesc, sa constat ca, intr-un anumit sens, cele doua "crize" merg mina in mina. Ne-am pierdut - undeva, in negura tranzitiei - specialistii. Studentii americanisti de la NYUL (New York University of London) au un aer cumva special in comunitatea academica a Londrei. Obiectul lor de studiu este America - o fenomenalitate care, pentru multi englezi, nu merita un efort cognitiv deosebit (si, mai ales, "profesionalizat"!), intrucit "mecanismele" sale de functionare (la nivel cultural, mentalitar, politic si chiar istoric) sint de o batatoare la ochi simplitate. America are o dinamica existentiala exceptionala (imposibil de comparat cu o alta, pe parcursul evolutiei umanitatii) si ... cam atit. Restul palierelor ei de manifestare ramin mai curind superficiale, nejustificind pretentiile unei "specializari" universitare, precum cea de "americanist". Predau pentru a doua oara in Anglia, dar acum - tocmai din unghiul acestor, cum sa le zic, "prejudecati" (prin excelenta britanice) - curiozitatea mea profesionala e mai mare decit atunci cind, cu ani in urma, am tinut cursuri la Universitatea din Sheffield. Grupa de studenti americanisti (nu foarte mare - de aproximativ douazeci si cinci de oameni, impartiti, destul de echitabil, in baieti si fete - cu un mic ascendent totusi in zona feminina!) nu-mi confirma banuielile initiale. Sint cu totii niste englezi suficient de comuni, care au optat pentru un domeniu de studiu in cadrul unui program universitar. Atit si nimic mai mult. Le-am cerut, cu mai mult timp inainte de a veni aici (printr-o descriere amanuntita a acestui curs modular), sa faca un numar de lecturi din literatura americana veche: Cotton Mather (Magnalia Christi Americana), Samuel Sewall (jurnalul personal), Mary Rowlandson ("rom