După tumultuosul an 2010, în care ordonanța 50/2010 a rescris relațiile dintre clienți și bănci, iar nemulțumirile debitorilor în legătură cu contractele bancare au fost la apogeu, a urmat un 2011 mult mai calm, în care reclamațiile făcute de români la protecția consumatorului împotriva băncilor au scăzut substanțial. Sursa: SHUTTERSTOCKSursa: SHUTTERSTOCK
1 /.
Cu toate astea, băncile au primit amenzi destul de usturătoare de la Autoritatea Națională pentru Protecția Cosumatorului (ANPC) pentru abuzurile semnalate, cele mai multe abateri constând în nereguli legate de contractele de credit. Sesizarea unui posibil abuz al băncii la ANPC este însă doar unul dintre pașii pe care clientul trebuie să îi facă pentru a beneficia de despăgubiri (de exemplu, restituirea unui comision perceput în mod abuziv printr-un contract de credit) din partea instituției financiare, pentru un prejudiciu suferit.
Dacă ANPC confirmă clientului că a fost victima unui abuz, atunci instituția va soma sau va aplica o amendă instituției de credit, dar nu o poate obliga pe aceasta să despăgubească clientul pentru prejudiciul pe care i l-a cauzat și asta deoarece rolul ANPC, ca al oricărei autorități de stat, se rezumă la oprirea unei practici abuzive.
Potrivit ANPC, doar prin instanță clientul își poate apăra drepturile. Există însă și situații în care autoritatea poate ajuta clienții. Astfel, de cele mai multe ori, băncile contestă amenzile aplicate, ceea ce determină autoritatea să acționeze în instanță creditorul, circa 90% din procese fiind câștigate de ANPC, potrivit unei statisitici neoficiale.
”Dacă clientul se consituie, alături de noi, ca parte în procesul intentat băncii, atunci acesta poate formula pretenții pentru despăgubire”, a explicat un reprezentat ANPC. În prezent, sunt 280 de dosare aflate pe rol în instanţă, în curs de soluţionare, înaintate de ANPC în