Sistemul rutier presupune realizarea şi întreţinerea corespunzătoare a reţelei de drumuri şi poduri rutiere capabile să faciliteze transportul de mărfuri şi persoane în condiţii de siguranţă şi confort!
Experienţa turistului motorizat care a parcurs sute de mii de kilometri la volanul unei maşini este sintetizată, în ceea ce priveşte calitatea drumului parcurs dincolo de hotarele României, de expresia: au şosele de-alungul cărora deplasarea cu maşina, indiferent de natura transportului este o plăcere, odihnitoare, fără denivelări pentru a nu mai vorbi de gropi. Şoselele, fie că sunt autostrăzi sau drumuri europene sunt comode, sigure, bine semnalizate, beneficiază de amenajări tehnice deosebite având servicii diversificate şi civilizate!
Aproape fiece turist sau conducător profesionist al unui modern autocar sau autotir lansat în transportul internaţional de mărfuri ori persoane este plăcut impresionat de acurateţea şi siguranţa reţelei de drumuri întâlnită în multe din cele 31 de state ale U.E. Visul cel frumos sau reveria drumului derulat pe o pistă lină, plană şi sigură este spulberat la momentul intrării în România.
Abia acum vizitatorii turişti ce folosesc autoturismul propriu pentru deplasări realizează ce presupune expresia „din Parnas în Infern”!
Iată în cele ce urmează o scurtă trecere în revistă a zestrei rutiere cu care ţara noastră se prezintă în anul de graţie 2012, la apelul catalogului disciplinei ”civilizaţie rutieră, siguranţă rutieră!”
Dispunem de 198.930 kilometri de drumuri de diverse categorii şi formule tehnice dintre care: autostrăzi 312 km; drumuri naţionale 15.679 km; drumuri judeţene 34.668 km; drumuri comunale 27.781 la care se adaugă lungimea străzilor din oraşele ţării în valoarea totală de 22.328 km, precum şi a celor din componenţa comunelor de 97.660 km. La cele de mai sus adăugaţi 3.529 podu