Potrivit primei variante de lucru a Master Planului General de Transport, publicată marţi pe site-ul Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Transport (AMPOST), România va fi brăzdată de autostrăzi şi drumuri expres de la vest la est şi de la nord la sud, şase poduri vor traversa Dunărea la graniţa cu Bulgaria, iar pe calea ferată dintre Nădlac şi Constanţa se va circula cu viteze de peste 250 de kilometri pe oră.
Deși în planul național pentru construcție de drumuri nu se precizează exact câți kilometri de drumuri expres sau autostradă vor fi construite în țară, sau în cât timp, se pare că au fost luați în calcul anii pentru analiza financiară a programului de implementare, anii 2015, 2020 ca termen mediu și 2030 ca termen lung. Tot în acest proiect se specifică faptul că planul a fost aprobat de Guvern.
În momentul de față, sunt finalizate sau se află în curs de execuție, doar o mică parte din șoselele de pe hartă. Momentan, în România se găsesc aproximativ 503 km de autostradă, dintre aceștia fiind inaugurați în ultimii 23 de ani doar 350 km.
În prezent în construcţie se află puţin peste 300 de kilometri de autostrăzi, mare parte fiind finanţate din fonduri europene. Situaţia acestor autostrăzi se află sub semnul întrebării, având în vedere că recent Comisia Europeană a notificat Guvernul de la Bucureşti în legătură cu intrarea în procedură de “presuspendare” a majorităţii axelor prioritare ale Programului Operaţional Sectorial Transporturi, ca urmare a unor deficienţe din cadrul sistemului de gestionare şi control al acestui program.
Tot în proiectul afişat pe site-ul AMPOST se regăsește și una dintre cele mai controversate autostrăzi din ultimii ani, Târgu- Mureş-Iaşi, o şosea ce ar urma să traverseze Carpaţii Orientali şi să coste circa 8,9 miliarde de euro, adică un preţ de peste 30 de milioane de euro pe