In cladirea care a gazduit in secolul 18 prima reprezentatie de teatru in limba maghiara, am asistat in luna noiembrie la un alt tip de spectacol, de data aceasta un spectacol aparent mut al imaginilor, dar a caror voce cunoscatorii se pricep bine s-o inteleaga.
Vernisajul primei expozitii al nou-infiintatei galerii de arta "Quadro" de pe strada Napoca nr. 2-4, la etaj, aduce in orasul ce tinde sa devina dintr-o recunoscuta capitala a culturii ardelene o capitala a fotbalului cu glorii efemere, un plus de speranta legat de o revitalizare a palierului artelor plastice, dureros afectat de disparitia galeriilor de traditie ale orasului.
Dedicata asa cum ne spune directorul sau, istoricul de arta Szekely Sebestyen Gyšrgy, recuperarii prin cercetare si expozitii a patrimoniului deja constituit prin opera generatiilor de artisti care au activat sau activeaza in Cluj si in arealul transilvan, galeria "Quadro" a oferit la prima deschidere a portilor catre public surpriza unui spatiu amplu, impecabil amenajat pentru necesitati expozitionale. Un catalog bilingv romano-maghiar realizat la standardele la care suntem obisnuiti sa intalnim astfel de lucruri in galeriile occidentale a fost oferit invitatilor la vernisaj cu o generozitate direct proportionala cu costurile sale.
Monumente de toamna, un titlu ce ar parea fortat daca nu ar contine o hiperbolizare ce vizeaza exceptionalitatea, uneste selectia de lucrari ce se doreste concretizarea in fapt, ilustrarea prin forta imaginilor a programului strategic al galeriei, atat din punct de vedere estetic cat si functional sub aspectul colaborarii cu colectionari sau galerii consacrate. Lucrarile, exclusiv de pictura, provin din colectii particulare din Romania, Germania, Israel, Ungaria si aduc pe noile simeze nume ce apartin deja istoriei artei, ca Nagy Istvan, Aurel Ciupe, Szolnay Sandor, Tasso Marchini, Filop A