Bărbaţii sunt efeminaţi, femeile, masculinizate. În ultimii ani, moda masculină şi cea feminină se întâlnesc undeva la mijloc şi tot mai mulţi designeri depăşesc limitele genului.
„Ţintesc către o femeie chipeşă", mărturisea designerul belgian Dries Van Noten anul trecut. Dar anul acesta, tot mai mulţi designeri, inclusiv cei care mizau pe etalarea neîntinată a feminităţii, par să-şi fi schimbat orientarea către aceeaşi femeie chipeşă, mai mult sau mai puţin masculină, a lui Van Noten.
Casa Céline este una dintre cele care promovează lookul băieţesc al femeii. De fapt, Phoebe Philo, directoarea de creaţie, din 2008, a transformat brandul într-o unealtă a femeii moderne, care-şi măsoară egalitatea cu bărbaţii prin capacitatea de a purta pantaloni în orice situaţie.
Uniforma feministă revine
În timp ce Céline este un brand recunoscut pentru adoptarea caracterelor ţinutei masculine cu scopul de a întări curentul feminist în modă, Miuccia Prada era, până anul acesta, adepta limitelor clare între sexe. De fapt, linia Miu Miu era considerată una dintre cele mai feminine la prezentările de modă.
Dar colecţia toamnă/iarnă 2012-2013 a adus costumele bărbăteşti, cu pantaloni şi cu cravată, inclusiv în ţinutele Miu Miu. Întrebată de ce a trecut de la silueta feminină la cea androgină, Miuccia Prada i-a explicat renumitului editor de modă Suzy Menkes, de la „The New York Times": „După atâţia ani de purtat fuste, am ajuns să iubesc pantalonii".
Această trecere este cu atât mai importantă cu cât Prada este cea care a eliberat femeia de „uniforma feministă cu pantaloni şi sacou" a anilor '90, după cum sublinia recent Menkes. Şi femeia prezentată la Săptămâna Modei de la New York de Alexander Wang este tot lipsită de sexualitate. Deşi ea poartă atât pantaloni, cât şi fuste sau chiar rochii, unele dintre ele cu tăieturi care l