Cârnaţii de Pleşcoi sunt un brand cunoscut în rândul consumatorilor de mezeluri afumate şi condimentate din România şi pe cale să cucerească piaţa europeană a preparatelor din carne. Folosirea în procesul de fabricaţie a mirodeniilor, conservanţilor şi membranelor naturale, fac ca aceşti cârnaţi subţiri să se numere printre preferinţele culinare ale multor români.
Pentru că acest produs premium se bucură de un succes crescând, multe carmangerii au încercat să-l producă şi să îl vândă, fără să respecte însă reţeta originală, pe care numai producătorii tradiţionali din zona Berca – Pleşcoi – Săpoca o cunosc. Aceştia îi îndeamnă pe cei care doresc să consume adevăraţii cârnaţi subţiri din carne de oaie să meargă direct la magazinele lor din Buzău sau la uşa fabricilor, care sunt concentrate în zona Berca, la 20 de kilometri distanţă de municipiul Buzău, pe ruta spre Braşov.
Pentru a-şi proteja marca, producătorii cârnaţilor de Pleşcoi fac demersuri la Ministerul Agriculturii, astfel încât acest produs tradiţional să nu fie fabricat şi în alte locuri. Din asociaţia care cere o astfel de protecţie la nivel naţional dar şi european fac parte firmele Tri 94 Prod Com SRL (Casa Papuc), Comsoradi SRL, Soradi Danalex SRL şi Danalex Com 97 SRL. Şi Valmar s-a alăturat demersurilor pentru obţinerea protecţiei mărcii tradiţionale. Altfel spus, orice ambalaj cu marca acestor societăţi comerciale conţine cârnaţi de Pleşcoi produşi în zona de origine, având la bază reţete originale.
Omul care a facut o adevarată artă din prelucrarea tradiţională a acestui produs de Pleşcoi este Traian Papuc. “Este de notorietate metoda de afumare a cârnatului. Noi folosim numai lemn de fag şi rumeguş tot de fag. Industrializarea acestui produs de către firmele concurente a adus şi folosirea de aditivi care înlocuiesc clasica afumare a produsului pentru a evita