18 Aprilie 1992 * O NOUĂ ENIGMĂ: Cum (şi de ce) a murit echipajul lui Arafat
Ştirea despre dispariţia avionului cu care călătorea liderul palestinan Arafat din dimineaţa zilei de 7 martie 1992 a stârnit emoţie în rîndul opiniei publice şi îngrijorare în cercurile politice.
Amatorii de scenarii au văzut aici, în primul moment, mâna lungă a Mossad-ului, ca un posibil răspuns la atentatul de la ambasada Israelului din Argentina. Ulterior, descoperirea şi salvarea ilustrului au dat loc unui general sentiment de uşurare. Explicaţia era pe deplin plauzibilă: o furtună de nisip obligase aparatul de zbor să efectueze o aterizare forţată în plin deşert. Un detaliu, printre altele: din cauza impactului aterizării cei trei membri ai echipajului îşi pierduseră viaţa...
Încă din momentul dispariţiei, o relatare din Tel Aviv a unui corespondent al postului german RTL menţiona faptul că aeronava lui Arafat, un AN-26, fusese reparată, cu cîteva luni înainte, în România. Apoi s-a constatat că printre victime s-a aflat şi un român: mecanicul de bord Gheorghe Tudor. Ce căuta acesta acolo?
Din investigaţiile efectuate de ziarul nostru a rezultat că Gheorghe Tudor lucrase, pînă în urmă cu 10 ani, în cadrul aviaţiei militare. Pensionat şi trecut în rezervă, acesta a fost angajat să lucreze pe aparatul AN-26, care aparţinuse flotilei lui Ceauşescu, fiind oferit, înainte de revoluţie, liderului palestinian. Aeronava a rămas în întreţinerea specialiştilor români, ea revenind ultima dată aici, pentru reparaţii şi întreţinere, la începutul lunii martie. Corpul neînsufleţit al mecanicului de bord a fost adus în ţară zilele trecute. Încercările noastre de a afla dacă s-a efectuat vreo autopsie s-ar solda cu un eşec. Nimeni nu poate — sau nu vrea să dea alte relaţii. „Să nu tulburăm tihna morţilor!" — a fost sfatul pe care l-am primit. Deşi, unele indicii parvenite p