Bancile au intrat in ultimele luni in tirul acuzatiilor clientilor, atat persoane fizice cat si companii, ca urmare a majorarii dobanzilor la credite. La acestea se adauga insa nemultumiri mai vechi legate de comisioanele bancare despre care clientii spun ca sunt abuzive si ca nu exista pe pietele occidentale. Pe adresa ZF au sosit in ultimele luni mesaje ale clientilor nemultumiti care indica cresteri ale ratelor cu 20-30% si comisioane incorecte. Au fost si oameni de afaceri, precum Dan Sucu, proprietarul Mobexpert, care au acuzat bancile ca fac profituri masive pe piata romaneasca din dobanzi neadecvate si nefundamentate.
Pe de alta parte, bancile explica costurile in crestere pentru clienti prin faptul ca ele la randul lor au costuri in crestere, sustinand ca nu transfera in totalitate cresterea costurilor asupra clientilor. La creditele in lei, indicatorul de referinta (ROBOR) a atins valori foarte ridicate in toamna, iar la creditele in euro, chiar daca indicatorul de referinta (EURIBOR) a scazut, s-a majorat semnificativ prima de risc a Romaniei, care a condus in final la scumpirea creditelor in valuta. In plus, cei care aveau credite in valuta si salarii in lei au fost afectati drastic de deprecierea monedei nationale.
La fiecare suta de euro, clientii bancilor (care castiga lei si au rate in euro) platesc acum mai mult cu 15 euro fata de de cat plateau in toamna, ca efect al deprecierii monedei nationale. Daca se adauga inca o suta de euro majorare din partea bancii, clientii suporta suplimentar 175 de euro la o rata de 500 de euro.
Raiffeisen
Un cititor a scris Ziarului Financiar ca perceperea unui comision valutar la creditele in euro de catre Raiffeisen, transformat ulterior in dobanda, nu se justifica si ca banca nu are explicatii coerente pentru acesta. "Raiffeisen spune ca acei clienti care contracteaza credite in alta mo