Conflictul declansat de participarea delegatiei Romaniei la Consiliul European convocat, in 23 mai, de presedintele Herman van Rompuy, pentru a pregăti summit-ul planificat de la sfarsitul lunii iunie, este datorat necunasterii Constituiei.
Constitutia Romaniei / Capitolul II - Presedintele Romaniei, articolul 87 precizeaza, in primul paragraf, ca seful statului POATE lua parte la sedintele guvernului in care se dezbat probleme de interes national privind politica externa (…).
In articolul 91 privind atributiile Presedintele in domeniul politicii externe, paragraful intai, se arata clar ca seful statului incheie tratate internationale in numele Romaniei, NEGOCIATE DE GUVERN (…). Paragraful doi spune ca Presedintele, LA PROPUNEREA GUVERNULUI, acrediteaza si recheama ambasadori (…), iar in paragraful trei se arata ca reprezentantii dilomatici ai altor state sunt acreditati pe langa Presedintele Romaniei.
Mai trebuie avut in vedere, in acest context, articolul 102 din Constituţie, care prevede explicit: „GUVERNUL, potrivit programului sau de guvernare acceptat de Parlament, ASIGURA REALIZAREA POLITICII interne si EXTERNE A TARII”
Asta este tot ce scrie in Constitutie cu privire la Presedinte, guvern si la politica externa. Deci nu se consacra in textul Cartii fundamentale dreptul Presedintelui de a participa la reuniuni internationale. Intr-un stat de drept, stat de tip parlamentar sau neprecizat tipologic, ca in cazul Romaniei, Constitutia expliciteaza speta. In situatia noastra, prim-ministrul trebuie sa participe la intalnirile internationale.
Desigur, in Romania respectarea legilor este exceptia, nu regula, acolo unde derapajele constitutionale repetate ale sefului statului ne-au facut sa credem ca anormalul este normal. Si unde parlamentari europeni portocalii, « yesmani si sicofanti », lipsiti de logica formala, si, din pacate, far