Spectacolul „Legenda Marelui Inchizitor“ va avea premiera mâine-seară la Teatrul Naţional din Bucureşti. Trei nume par a garanta succesul acestei puneri în scenă: Dostoievski, Radu Penciulescu şi Victor Rebengiuc.
Spectacolul este legat de capodopera „Fraţii Karamazov" a marelui scriitor clasic rus. Într-unul dintre capitole, Ivan îi povesteşte fratelui său mai mic, Alioşa, legenda întoarcerii pe pământ a lui Iisus, cândva, în secolul al XVI-lea.
Mulţimea îl primeşte în delir, acordându-i toată fervoarea credinţei. Îl însoţeşte peste tot, îi sărută picioarele, numai că, la un moment dat, Marele Inchizitor hotărăşte că situaţia este intolerabilă. Pune să fie arestat Iisus, pe care îl declară eretic.
În timpul nopţii el vine în celula celui arestat şi, cu cinism, îşi explică decizia. „De ce ai venit să ne deranjezi? Pentru că ai venit să ne deranjezi şi Tu ştii asta. Nu ştii ce se va întâmpla mâine? Nu ştiu cine eşti şi nici nu vreau să ştiu dacă eşti Tu sau numai aparenţa Ta, dar mâine Te voi condamna şi vei arde pe rug ca ultimul dintre eretici. Şi acest popor care astăzi Ţi-a sărutat picioarele, mâine, la primul meu gest, va alerga să arunce lemne în focul Tău", explică Marele Inchizitor.
O metaforă a autorităţii
Acest text al lui Dostoievski a făcut obiectul mai multor exegeze, din punct de vedere literar şi religios. Printre cei care îl menţionează în scrierile lor se numără şi celebrul filosof rus al religiei Nikolai Berdiaev. „Pentru mine", scrie el, „a avut întotdeauna o uriaşă însemnătate Legenda Marelui Inchizitor.
Am considerat că este o culme a creaţiei lui Dostoievski (...) «Marele Inchizitor» este un principiu universal, care îmbracă cele mai diverse forme, aparent total opuse - catolicismul şi religia autoritară în genere, comunismul şi statul totalitar".
O promisiune incitantă
În Franţa, textul lui Dostoiev