În fiecare an, educaţia rămâne în mod constant pe lista sectoarelor subfinanţate în România, în ciuda importanţei sale vitale pentru dezvoltarea umană, socială şi economică. În contextul crizei financiare actuale, care face ca puţinele surse de finanţare puse la dispoziţia statului să devină şi mai puţine, educaţia are nevoie de noi variante de finanţare care să o salveze de la prăbuşire.
Chiar şi în vreme de criză, există soluţii complexe de finanţare prin încheierea de parteneriate public-private (PPP), utilizate deja la nivelul Uniunii Europene. Conform statisticilor publicate de către Centrul European de Expertiză în domeniul PPP-urilor, cel mai mare număr de proiecte în regim PPP, 18 , realizate în Europa anul trecut au fost în domeniul educaţiei, cu 5 mai multe decât în transporturi. Valoarea totală a celor 18 proiecte a fost de 1,17 miliarde de euro. În Irlanda, de exemplu, a fost finalizat un proiect care cuprinde opt şcoli (una primară şi şapte gimnaziale), fiind al treilea proiect de acest tip finalizat în această ţară. Mai mult, guvernul irlandez şi-a anunţat intenţia de a implementa două noi proiecte de tip PPP pentru construirea altor 12 şcoli. În cazul în care aceste proiecte se vor realiza, Irlanda va ajunge la un număr de 30 de unităţi de învăţământ, în valoare de 1,3 miliarde de Euro, construite fără un efort bugetar semnificativ.
Parteneriatele public-private permit statului să dezvolte proiecte de interes public prin asociere cu un partener privat, prin intermediul unei companii de proiect, folosind resurse financiare atrase şi din mediul privat. Investiţia se recuperează pe parcursul unei perioade îndelungate de timp.
Implicarea prin PPP a jucătorului privat în piaţa educaţiei încurajează concurenţa între sectoarele public şi privat, ducând la creşterea eficienţei şi a standardelor de performanţă.