Sibiu-Arad este unul dintre cele mai periculoase drumuri din ţară. Îngust, curbe strânse, multe localităţi, multe accidente. În fiecare zi, pe aici trec 40 de mii de maşini. Din păcate, unele pentru ultima dată.
Tronsonul Deva-Orastie. Pe muzica lui Eminem, cativa muncitori cauta asezari dacice. Pe aici va trece intr-o zi autostrada. Deocamdata zona este cercetata de arheologi. Descoperirile arheologice sunt una dintre cauzele care au tinut pe loc autostrazile in Romania. "In toti anii astia de vina pentru ca nu avem autostrazi au fost arheologii", spune Mihaela Simion, arheolog coordonator CNADNR. Mihaela Simion este arheolog si a fost angajata de curand de Ministerul Transporturilor pentru a urgenta descarcarile arheologice. Ani de zile, guvernul nu a avut bani pentru a plati arheologi sa sape, iar arheologii nu si-au dat acordul pentru deschiderea santierelor. Un cerc vicios din care se incearca acum o iesire.
Pe Deva-Orastie, pe 32 de km, sunt 15 situri arheologice. La Turda, pe 10 hectare, sapa profesorul Sabin Luca, directorul muzeului Brukental din Sibiu. Estimeaza ca va cheltui un milion de euro cu cercetarea. "Pentru intreg proiectul de 32 de km au prevazut doar 75 de mii de euro pentru sapaturi arheologice. Or, 75 a luat numai muzeul meu ca despagubire pentru forta de munca pe trei luni. Si acum trebuie sa prelungim... Constructorul trebuie sa se descurce. Onor cineva cu nume din Olimp de-acolo, nu ti-l pot spune, conduce sandramaua, a zis in fata mea: va descurcati." Asa ca e posibil ca lucrarile in acesta zona sa mai dureze.
"El poate spune orice, e de parere ministrul Anca Boagiu. Exista termene clare si vor termina la timp. Daca le incalca? Mai vedem. Acesta e un alt motiv pentru care am avut probleme, muzeele, neavand suficient personal, au tergiversat..."
Aici s-au gasit urmele celui mai mare sistem de fortificatii din neoliti