"Oleanna" si "Afterplay" - Teatrul Act
Teatrul independent marcheaza un nou castig al prestigiului sau la Teatrul Act prin doua spectacole "Oleanna" de David Mamet si "Afterplay" de Brian Friel, atragand atentia asupra unor actori de inalta clasa, dar mai putin prezenti in viata teatrala curenta.
Se pare a fi preferati ai repertoriilor noastre teatrale americanul David Mamet si irlandezul Brian Friel. Americanul sustine afisul Teatrului Act si prin «American Buffalo». La randul sau, Brian Friel e cunoscut publicului bucurestean prin «Molly Sweeney» (Teatrul «Bulandra») si «Dansez pentru zeul pagan» (Teatrul National «I.L. Caragiale»)"
Dramaturg, scenarist, dar si poet, David Mamet in OLEANNA – un titlu ce nu spune nimic romanilor, dar e cunoscut americanilor prin utopica istorioara din Pennsylvania -,
propune analiza relatiilor dintre
un profesor si o studenta, intr-o comedie amara cu o replica vie.
Se porneste de la un dialog sofisticat, pretentios intelectual, arid, prin care dascalul ii explica studentei ca nu i-a fost inteles cursul, nici cartea sa si nu merita o nota de trecere. Studenta doreste sa se razbune, situatiile surprind prin rasturnari spectaculoase. Studenta
il va acuza de hartuire sexuala. Partea finala a confruntarii dintre cei doi defineste sensurile dramatice ascunse de cuvintele
"prejudecata", "putere" si
"privilegii", ce au manipulat atitudinile si schimbarile de
comportament ale eroilor. Regizoarea Andreea Vulpe se dovedeste apropiata de rafinamentul psihologic al situatiilor, conducand ferm derularea spectacolului ca acesta sa detina tensiune, suspans si mister. Ilustrarea sa teatrala se bazeaza pe o indrumare atenta a interpretilor, ca jocul lor sa fie credibil, dar sa creeze si suspiciuni
asupra raportului dintre manifestari si starea ascunsa a fiecarui pe