Şase teatre din Europa şi Israel au demarat acum mai bine de doi un proiect dramatic foarte aparte, care viza transpunerea în formule artistice a uneia din cele mai spinoase probleme ale umanităţii, astăzi: migraţia. Intitulat "Emergency Entrance", adică "Intrare de urgenţă", în contrast cu binecunoscuta "ieşire de urgenţă" din toate spaţiile publice, proiectul a fost finalizat printr-un festival internaţional, derulat la Graz între 26 şi 29 ianuarie, la care au participat cele şase teatre partenere. Acestea sunt Teatrul Habima din Tel Aviv, Teatrul Garibaldi din Palermo, Teatrul Naţional din Praga, Teatrul Naţional din Atena, Shauspielhaus din Graz - organizatorii festivalului - şi Teatrul Maghiar de Stat din Cluj.
Un spectacol de docu-ficţiune
Actorii clujeni au luat parte la festival cu un spectacol de docu-ficţiune, "Draculatura sau proiectul Brand Stroker", în regia lui Robert Lakatos, cunoscut regizor de film, care debutează în teatru prin această producţie. Montarea a fost prezentată în premieră în septembrie anul trecut, pe un scenariu al lui Robert Lakatos şi Cecilia Felmeri, în care secvenţe de film documentar - unele ridicole, altele atroce - sunt reconfigurate ficţional pe scena de teatru. "Draculatura" sondează proiecţia la nivel individual a mitului lui Dracula/Vlad Ţepeş, dar şi raportarea indivizilor la Eldorado-ul vest-european, reprezentat fie de fondurile europene, fie de ajutorul financiar oferit familiei de imigranţii care lucrează "afară", în Italia, în acest caz.
Un director de casă de cultură care vrea să ridice un monument în cinstea lui Dracula, care "n-a fost vampir", familia acestuia, un misterios "samsar" de fonduri europene şi un asigurator veros venit să-l despăgubească pe tatăl unei fete moarte într-un accident în Italia sunt personajele acestui spectacol inspirat de personaje reale, dar proiec