Spectacolul E.I.O., conceput de Maria Baroncea, Eduard Gabia&Dragana Bulut, a cîştigat pe 31 octombrie Premiul „Jardin d’Europe“ (Premiul European pentru Tineri Coregrafi), acordat anul acesta în cadrul festivalului iDans de la Istanbul, în valoare de 10.000 de euro – finanţare pentru o nouă producţie. E.I.O. e un performance în care fiecare spectator plăteşte cît consideră el potrivit pentru bilet. După care i se oferă posibilitatea de a alege: fie e doar observator, fie lucrează în spectacol şi e plătit pentru munca depusă. Celor care aleg varianta din urmă li se dă un contract de semnat şi o singură indicaţie scenică: să fie cît mai practici cu putinţă. Celor care preferă să privească li se cere să fie foarte atenţi şi să-şi aleagă, la sfîrşit, „lucrătorul/ muncitorul“ preferat/ cel mai practic, căruia îi vor da, drept răsplată, biletul cumpărat la intrare. În final, după o oră de exersare a practicabilităţii cu obiecte disparate şi profund inutile, la prima vedere, după un ceas de clădit şi dărîmat construcţiile improvizate, „lucrătorii“ primesc, drept contravaloare a muncii depuse, suma biletelor pe care le deţin, inclusiv cel propriu. Pe scurt, Maria Baroncea, Eduard Gabia şi Dragana Bulut au primit cea mai importantă recunoaştere artistică din viaţa lor de pînă acum pentru o creaţie în care ei, personal, nu fac, practic, nimic şi care, după o serie vastă de criterii prestabilite istoric, nu e nici pe departe un spectacol de dans. Şi, cu toate acestea, E.I.O. e cel mai inteligent şi profund demers coregrafic despre relaţia dintre muncă şi artă, despre cum funcţionează, la ce şi cui serveşte arta şi cît valoarează ea ca produs în ultima vreme – tocmai pentru că cei trei autori ai lui nu fac, practic, nimic. Cît costă un bilet la teatru? Sau la un spectacol de dans? 10 lei, 20 de lei, 30 de lei? Dacă nu există un preţ fix, cam cît am da ca să-l vedem pe Mari