Barry Kolodkin este in prezent regional programme manager la Black Sea Trade & Investment Promotion Programme si head of office pentru UNDP Atena. Anterior, el a fost consultant pentru Banca Mondiala, UE, IBM si PricewaterhouseCoopers.
Wall-Street.ro: Care sunt, in opinia ta, trei calitati principale pe care trebuie sa le aiba un antreprenor pentru a atinge succesul?
Barry Kolodkin: In primul rand, abilitatea de a privi o problema sau situatie din mai multe puncte, perspective, astfel incat sa gaseasca o solutie care este posibila si fezabila. Trebuie sa aiba o minte flexibila insa si disciplina necesara pentru a dezvolta o structura organizationala.
In al doilea rand, abilitatea de a comunica viziunea sa antreprenoriala lumii intregi. De asemenea, fara PASIUNE, nu se poate face nimic. Daca antreprenorul nu este pasionat de startup-ul sau/ei, de ce ar fi altcineva?
W-S.ro: Cum ai compara mentalitatea si comportamentul antreprenorilor din Romania/Europa de Est cu SUA si Marea Britanie? Care sunt principalele diferente si similitudini?
BK: Unii dintre antreprenorii din Europa de Est sunt, poate, mai axati pe nevoile lor si mai putin pe profitul investitorului. De exemplu, startup-ul poate analiza in detaliu si sa depuna multa munca pentru a aflat de ce compania are nevoie de 300.000 de euro. Startup-ul este pregatit sa explice cum si de ce ii va folosi. Dar daca startup-ul nu subliniaza clar cum va fi folosita acea investitie pentru a beneficia si investitorului, atunci acesta din urma este nesigur pe profitul sau.
Antreprenorul ar trebui sa usureze munca investitorului in a afla cum va profita de pe urma banilor implementati in respectivul startup.
W-S.ro: Interesant. O alta comparatie?
BK: Investitorii din SUA gandesc deseori “mai mare”. Impulsionati de succesul rasunator al unor proiecte din Silicon Valley, antreprenorii