Shachar Shaine conduce fabrica de pe vremea când industria berii nu era atât de agitată ca acum.În nouă ani, consumul de bere aproape s-a triplat. Ca să rezişti ca producător într-o astfel de piaţă nu trebuie să te îndepărtezi nicio secundă de consumator. Nu luaţi afirmaţia din titlu mot-à-mot. Shachar Shaine, director general peste berile Tuborg, Calsberg, Holsten şi Skol în România, arată cât se poate de bine, iar la cei 40 de ani împliniţi pare că nu s-a simţit vreodată mai tânăr.
Licoarea asta compusă din doar patru elemente – drojdie, apă, malţ şi hamei – îl ţine treaz mai ceva ca un energizant. De ce? Pentru că în ultimii nouă ani, de când s-a mutat în România pe care o ştia doar din poveştile bunicilor şi a acceptat să intre în industria berii, trăieşte curată nebunie! Peste câteva rânduri vă veţi convinge că am dreptate.
Afacere cu multă spumă
În 1999, statisticile arătau că românul bea 45 de litri de bere în fiecare an; nouă ani mai târziu, aceleaşi surse indică 120 de litri (INS arată că România are 17 milioane de locuitori), la fel de mult ca în ţările cu tradiţie, precum Germania. Bem mult acasă, cam 50% din berea pe care o savurăm în general. Niciunde în Europa nu se mai întâmplă asta; ba dimpotrivă, berea la halbă, pe care cehii o degustă cu atât de multă plăcere, la noi este pusă la colţ.
Şi dacă nu v-aţi convins că românii sunt consumatori complet atipici, Shachar povesteşte cum o promoţie la Skol desfăşurată în parteneriat cu Tele Euro Bingo Show i-a adus o creştere a vânzărilor cu 200% într-o lună de zile şi, bineînţeles, invidia colegilor din grupul danez.
La noi, aşa cum se mai întâmplă doar în Rusia, sunt prezente cele mai mari patru multinaţionale producătoare de bere din lume – Tuborg, SAB Miller (Ursus), Heineken şi InBev (îmbuteliatorul Bergenbier).
Bem cea