Conflictul ruso-georgian are un impact si asupra exporturilor de petrol ale KazMunayGaz, actionarul principal al Rompetrol, care a decis sa nu mai construiasca terminalul petrolier din portul Batumi, scrie revista americana Business Week, consultata de NewsIn.
"Deja, Kazahstanul a anulat planurile de construire a unei rafinarii pe coasta georgiana (a Marii Negre, n.r.)", scrie Steve LeVine in Business Week, facand referire la proiectul companiei de stat KazMunayGaz de a construi un terminal petrolier la Batumi. Potrivit unor declaratii anterioare ale directorului general Rompetrol, Dinu Patriciu, petrolul kazah ar fi urmat sa fie exportat de la Batumi la Constanta.
Kazahstanul detine cele mai mari rezerve de petrol din Marea Caspica, producand 1,3 milioane de barili pe zi. Recent, Chevron si-a dublat productia de petrol dupa ce a deschis 50 de puturi noi la campul petrolifer Tengiz din Kazahstan, scrie Business Week.
"Dar a scoate petrolul din tara a fost intotdeauna o afacere riscanta: Rusia a blocat, intarziat si restrictionat fluxul de petrol din Tengiz pe teritoriul sau din prima zi cand Chevron a preluat acest camp de la kazahi, cu 15 ani in urma. Aliindu-se cu kazahii, Chevron a exportat o parte din petrolul sau pe Marea Caspica catre Baku, capitala Azerbaidjanului, si apoi prin intermediul conductelor si transportului feroviar catre coasta georgiana a Marii Negre, evitand astfel Rusia. In prezent, Chevron exporta majoritatea petrolului sau prin Rusia, dar din motive de siguranta spera sa contruiasca o noua conducta prin Georgia si sa exporte mai mult pe aceasta ruta", scrie jurnalistul american.
Insa aceste planuri privind ruta ocolitoare la Rusia au fost concepute inainte de operatiunile militare ale Moscovei in Georgia. "Brusc, mica tara caucaziana (Georgia, n.r.) pare mult mai putin sigura", scrie Le Vine, remarca