Week-end-ul trecut, sau cel putin prima lui parte, s-a consumat sub semnul sarbatoririi zilei nationale a Romaniei. Televiziunile autohtone, care par sa nu poata iesi, ori de cite ori este vorba de un eveniment de amploare (fie el zi nationala, Craciun sau eclipsa), dintr-un mimetism incapatinat, conform caruia filmele programate reflecta ocazia celebrata (adica: zi nationala=film patriotic, Craciun=Home Alone 1,2 sau 2,1, eclipsa=filme in care se dezlantuie creaturile noptii, gen Dracula si Interviu cu un vampir), s-au impartit de aceasta data in vreo trei tabere: unele n-au dezmintit tiparul filmului patriotic; altele au programat filme care nu au nici in clin, nici in mineca cu 1 decembrie romanesc; in fine, altele au luat cite ceva de la primele doua categorii, incluzind in program, cindva pe la amiaza, filme de-ale noastre, dar rezervind seara pentru pelicule de aiurea sau orice altceva.
Din prima categorie fac parte, asa cum probabil se astepta toata lumea, Romania 1 si TVR 2, ambele mobilizind, in linia intii, productii ale lui Sergiu Nicolaescu. Astfel, tirziu in noapte, ca o tentacula a Surprizelor, am putut vedea, la Romania 1, Ultima noapte de dragoste, ecranizarea din 1980 a romanului lui Camil Petrescu. Cu toate ca ultima noapte de dragoste este secundata, in roman, ca si in film, de intiia noapte de razboi (deci valente patriotice exista), ramine sub semnul intrebarii oportunitatea difuzarii actuale a unei variante cinematografice care poate distruge pentru totdeauna unui ne- cititor sau potential cititor al lui Camil Petrescu sentimentul ca acesta va fi fost si va fi scris vreun lucru mare.
In schimb, TVR 2 a optat pentru de curind reconditionatul Mihai Viteazul. Acest film ambitios, care are meritul (pentru momentul in care a fost facut – 1970) de a prezenta „pohta“ domnitorului de a uni cele trei tari romanesti nu exclusiv d