Micul oraş Turda a intrat recent în circuitul festivalurilor de teatru din ţară şi acest debut a fost cum nu se poate mai promiţător: dens, axat atît pe spectacole, cît şi pe workshopuri şi conferinţe, oferind un cadru concret în care unii dintre cei mai cunoscuţi regizori ai momentului să poată să lucreze cu actorii din Turda şi cu studenţii, Festivalul de Teatru şi Arte Performative din Turda „Teatru pe Drumul Sării“ (16-18 octombrie 2012) a beneficiat de o organizare excelentă şi de o selecţie ce şi-a propus atît să aducă pe scena din Turda o serie de nume mari din teatrul românesc actual (Ion Caramitru, Horaţiu Mălăele, Marian Râlea etc.), cît şi să promoveze propriile producţii. Nu în ultimul rînd, „Teatru pe Drumul Sării“ a pus în valoare şi un obiectiv turistic ce ar merita promovat mai intens – salina, în care erau programate o serie de ateliere de teatru, ţinute de Petru Vutcărău (dar care s-au desfăşurat acolo doar o zi, din cauza temperaturilor scăzute). Cu cîte un spectacol pe seară, plus două pentru copii – Cabaretul cuvintelor (regia Ştefan Iordănescu, Teatrul Municipal Turda, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ Timişoara), Cîte’n lună şi în stele/Caramitru, Mălăele (producţie 4Ward), Gaiţele (Teatrul Odeon), Cenuşăreasa (Teatrul Ariel, Râmnicu Vâlcea) şiCaravana poveştilor, adusă în Turda de „magicianul“ Marian Râlea –, Festivalul „Teatru pe Drumul Sării“ a avut în vedere toate tipurile de public, de la copii la adulţi şi de la cei mai tradiţionalişti la cei care caută montări mai înclinate spre experiment. Punctul de rezistenţă al acestui festival mi s-a părut a fi nu atît selecţia spectacolelor, cît organizarea excelentă a workshopurilor, care nu au fost simple activităţi conexe, ci au oferit posibilităţi reale tinerilor actori să înveţe sau să-şi perfecţioneze anumite tehnici şi, de ce nu?, să se remarce. Atelierele ţinute de Mihai Măniuţiu, Pe