Amira Curus, o tânără de 23 de ani, a absolvit Conservatorul şi lucrează în recuperare de debite, fiind în căutare de stabilitate financiară şi profesională, dar şi de salariu mare şi posibilităţi de promovare. Sursa: Codrin Prisecaru
Ea nu este un caz singular. Numărul absolvenţilor de facultate care lucrează în alte domenii decât cele pe care le-au studiat este din în ce mai mare. „Când mi-am ales locul de muncă, în primul an de facultate, plecam de la ideea de a face rost de un ban, cât de mic, dar care să fie al meu. M-am gândit la un program flexibil, care să imi permită să merg şi la cursuri”, spune tânăra, pasionată de pian de mică.
„Deşi de-abia am absolvit secţia de Pedagogie Muzicală a Conservatorului nu îmi doresc să lucrez în domeniu”, spune Amira, care precizează că are mulţi colegi, unii bursieri, care au picat examenul de titularizare, pentru că nu sunt locuri.
Oferte educaţionale rupte de piaţa muncii
Piaţa muncii şi oferta universitară nu au nicio legătură în România, sau au prea puţine puncte de întâlnire, consideră Traian Brumă, preşedintele Centrului de Resurse pentru Organizaţiile Studenţeşti (CROS), un cunoscător al domeniului.
Cheia, explică acesta, ar trebui să fie tocmai în procesul Bologna, unde se spune clar că programele universitare trebuie gândite şi corelate cu piaţa muncii. Profesorii ar trebui să îşi actualizeze cursurile, spune acesta, adăugând că, presiunea din partea studenţilor şi angajatorilor, ar putea schimba lucrurile.
Piaţa muncii se mişcă mult mai repede şi mai dinamic decât oferta educaţională sau preferinţele studenţilor, consideră Marina Neagu, o absolventă de Relaţii Economice Internaţionale, care lucrează în cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite ONU, la Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare.
„Există mereu domenii noi care apar