Proasta idee a avut distribuitorul roman sa traduca titlul "Drive" prin "Cursa". Au nu stia ca Mircea Daneliuc are inca din 1975 un film "Cursa"?! In semn de protest, ii vom spune lui "Drive" chiar "Drive". Plecam de la o constatare: filmul danezului Nicolas Winding Refn (premiat pentru regie la Cannes) nu deschide noi drumuri, dar le asfalteaza profesionist pe cele existente.
"Drive" a avut premiera in Competitia Oficiala a Festivalului de la Cannes din acest an si a castigat Premiul de regie pentru ca Robert De Niro era presedintele juriului. Era, de departe, filmul aflat cel mai bine pe structura acestuia (desi nu era, totusi, de vreun premiu.). A fost cel mai comercial film din competitie si unii jurnalisti l-au luat ca pe o mica relaxare in miezul unei competitii sobre.
Interesant este ca autorul moral al filmului e chiar protagonistul, Ryan Gossling, care, odata ce l-a inlocuit in proiect pe Hugh Jackman, a avut mana libera din partea producatorului sa aleaga regizorul. Si l-a ales pe Nicolas Winding Refn, cineast nascut in Danemarca dar scolit in SUA.
Dupa scenariul scris de Hossein Amini, care adapteaza un roman scurt al lui James Sallis, Refn face un film de gen curat si aproape chirurgical, in care intrevezi cu usurinta atat referintele la "Bullitt" sau la eroii solitari si taciturni intruchipati de Steve McQueen sau Clint Eastwood, dar si trimiterile la "Pulp Fiction" ori la structura unui basm (asa l-a dorit Refn) sau la o poveste gen "Ghost Dog" in care personajul pozitiv alege cu buna stiinta (si din timp) sacrificiul si pe care nimic nu-l deruteaza de la alegerea sa (aleatorie, pana la urma).
E ceva tragic in figura lui Driver (interpretat de un Ryan Gossling care cu alta concurenta ar fi putut lua un premiu de interpretare), cascador in filme si mecanic auto a carui viata dubla il poarta noaptea ca sofer al