- Legea pamintului (r. Lasse Hallstrom, cu: Tobey Maguire, Michael Caine, Charlize Theron, Delroy Lindo) – Un tinar paraseste orfelinatul in care s-a nascut, lasindu-l neconsolat pe medicul care vedea in el un succesor… E cel mai acceptabil rezumat pentru un film care, altminteri, nu prea stie ce vrea. E cind despre avort, cind despre incest, cind despre culesul merelor si prepararea cidrului – cite putin din fiecare, incit te intrebi, de pilda, de ce unii au vazut in el un atit de controversat punct de vedere asupra legitimitatii avortului. Dupa primele trei sferturi de ora, povestea se rupe in doua, dupa inca un sfert de ora – in trei, apoi in patru, de parca John Irving s-ar fi ambitionat sa „scenarizeze“ fiecare pagina din cele citeva sute ale romanului sau, scris in 1985, The Cider House Rules. De unde si o posibila regula: „Nu lasa niciodata un scriitor sa-si adapteze opera pentru marele ecran“. E de presupus insa ca Irving e ultimul dispus sa respecte o atare regula, de vreme ce acest film i-a adus un Oscar pentru cel mai bun scenariu-adaptare. (Cu sau fara acest Oscar, cea mai buna adaptare a uneia dintre operele sale ramine tot Lumea vazuta de Garp.)
In functie de umorile personale, puteti prefera fie sentimentalismul temperat al partii de orfelinat, in care mutrele copiilor si Michael Caine (alt Oscar – pentru rol secundar) fac totul, fie povestea de dragoste esuata dintre Maguire (a carui interpretare, voit monocorda, o evoca pe cea a lui Dustin Hoffman din Absolventul) si „simply“ superba Theron. Si tot in functie de umorile personale, puteti vedea in acest Legea pamintului fie un film traditional, de-o simplitate aproape subversiva, fie un produs conventional, plat si dezolant de previzibil, in ciuda numeroaselor piste pe care o apuca. Adevarul e undeva la mijloc. (M.C.)
- Dincolo de nori (r. Michelangelo Antonioni/Wim Wenders, cu: Jo