Putine actiuni publice rivalizeaza cu zelul contestarii organismelor modificate genetic. Activistii vandalizeaza culturi experimentale de soia sau de porumb, intercepteaza in largul marii vapoare care transporta cereale modificate genetic sau ocupa ilegal sedii de companii de biotehnologie. Legea facuta de oameni nu mai poate sta in calea celor care s-au autointitulat drept purtatori de cuvant ai Maicii Terra. Ei prefera actiunea directa si isi asuma orice risc – amenda sau inchisoare – in numele protectiei mediului.
Nu veti auzi insa despre proteste cat de cat similare ca amploare si intensitate impotriva clonarii umane sau manipularii embrionilor. Teoretic, daca te ingrozeste atat de tare gandul ca stiuletele de porumb este modificat genetic sau ca se fac experimente pe soareci, nu ai avea cum sa stai indiferent (sau sa protestezi discret) in fata jongleriei cu embrioni umani sau a clonarii umane. Realitatea activismului ecologist de astazi contrazice aceasta logica. Din perspectiva "verde" radicala, manipularea genetica la plante si animale e mai pacatoasa decat la oameni.
Exista o contradictie si mai evidenta in inima ecologismului militant. Cum de esti gata sa te bati chiar dincolo de limita legii pentru conservarea a tot ce ceea ce este natural si, in acelasi timp, sa sustii sau sa tolerezi eutanasia, avortul (in curand si infanticidul), prezervativul sau contraceptia, care numai "naturale" nu sunt?
O posibila explicatie e ca, in ultimele decenii, multi dintre "prietenii pamantului", ingrijorati de starea mediului si pacaliti de suprapopulare, au devenit "dusmanii omului". Miscarea legitima pentru un mediu curat si combaterea poluarii a suferit o mutatie, ajungand sa fie dominata de radicalism ideologic. Acesta a impus practic o intoarcere la paganism, o rasturnare a viziunii iudeo-crestine pe care s-a cladit civilizatia apuseana, a