Treptat - intr-o propaganda ce-si insusea smechereste valori perene - apareau in expozitiile predominant demagogice si tablourile acestor senine doamne ale picturii. Acompaniind ceea ce barbatii pensulelor deja facusera. Impunindu-se, acestia, cu galoane gen Artist al Poporului, Maestru Emerit s.a. Oricit ne-am feri sa nu picam in antipatica misoginie, trebuie spus ca marea pictura a lumii a fost facuta de barbati.
Asigurindu-ne astfel ca am transant lucrurile, sa ne apropiem cu reverenta sambelana de citeva nume ilustre de femei ce au dat pictura de mare calitate.
Scuzele metodologice se impun imediat, de vreme ce totul sta deocamdata sub semnul aleatoriului, al insemnarii nepretentioase pina la abordarea sistematica. De se va ivi ea cindva. Intr-un moment de totala desprindere de urgentele atelierului.
Imaginile vin spre noi cu inefabila lor incarcatura de sublimitati de care doar femeile sint in stare.
Suzanne Valadon isi gasise timp - dincolo de grija pentru ilustrul sau fiu, Maurice Utrillo, maniacal frecventator de bodegi, in strada pe care n-o parasise niciodata - sa se dedice cu vocatie... barbateasca sevaletului. Raminindu-i numele intr-o panoplie franceza de prima mina. Tot in categoria dubletelor - alte doua nume: Eduard Manet - Berthe Morisot. Portretului de o mondena pempanta pariziana ce i-l facea, in 1874, deja celebrul ei iubit, Berthe ii raspundea, permanent, cu pinze in care jubilau indraznelile celor carora li se alaturase: impresionistii pur-singe Monet, Degas, Cézanne, Guillaumin, Mary Cassatt insasi. Pe terasa, la Meudon, din 1884, atesta certe inzestrari native. Nu obtinute prin... contaminare amoroasa.
De ajuns - francofonic - pe sol romanesc, unde barbatilor fondatori de scoala li se alatura nume foarte vizibile de femei. Pliindu-se admirabil pe modernismul momentului - cel francez, indeosebi - doamnele inceputului de