Restrictii majore pe deficitul bugetar si pe datoria publica, obligativitatea de a trimite proiectele de buget si catre UE si, mai ales, exceptarea controlului judecatoresc asupra actelor administrative ale autoritatilor publice care privesc politicile fiscale si bugetare sint citeva dintre prevederile cu impact economic major propuse de presedintie pentru modificarea Constitutiei.
Principalele prevederi cu impact economic:
1. Eliminarea prevederii potrivit careia caracterul licit al unei averi se prezuma. La Articolul 44 din actuala constitutie, paragraful (8) stipuleaza ca "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit se prezuma". In forma propusa de presedintie, paragraful (8) spune ca "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata".
Aceasta eliminare lasa calea deschisa spre confiscarea mai usoara a unor averi nejustificate.
2. Eliminarea controlului judecatoresc pe deciziile care privesc politicile fiscale si bugetare. La Articolul 126, paragraful (6) se va modifica astfel: "Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor ce privesc raporturile cu Parlamentul, a actelor de comandament cu caracter militar, precum si a celor care privesc politicile fiscale si bugetare".
Aceasta modificare ar insemna ca instantele nu s-ar mai putea pronunta pe legalitatea introducerii unor taxe si impozite ori pe reduceri sau majorari de salarii, pensii sau indemnizatii.
3. Restrictionarea limitelor de deficit bugetar (la 3% din PIB) si de datorie publica (60% din PIB). Articolul 138' (propus de Presedintie) vorbeste despre "Politica financiara" si stipuleaza ca Statul trebuie sa evite deficitul public excesiv. Deficitul bugetar nu poate fi mai mare de 3% din produsul intern brut, air datoria p