Şase din cei zece mari distribuitori de profil din România au înregistrat pierderi din cauza îngheţării preţurilor. Cea mai mare pierdere, de 12,4 milioane de euro, a înregistrat-o compania Fildas, la polul opus fiind Europharma, ce a trecut pe plus, cu 3,4 milioane de euro. Businessul distribuţiei de medicamente nu mai este atât de profitabil ca în alţi ani. Pentru unele firme de profil, 2008 este al doilea an în pierdere din cauza evoluţiei cursului de schimb leu‑euro.
Mai precis, Ministerul Sănătăţii nu a actualizat preţurile la care cumpără medicamente de la distribuitori în conformitate cu această evoluţie în 2007 şi în 2008, în timp ce firmele realizau cea mai mare parte a importurilor în monedă europeană.
Pierderile îşi arată colţii
Până în primăvara acestui an, preţurile medicamentelor gratuite şi compensate erau calculate la un curs de referinţă de 3,3 lei/euro, nemodificat din aprilie 2007. Şi asta în condiţiile în care importatorii cumpărau medicamente de la producătorii străini la un curs ce s-a apropiat de 4 lei/euro la sfârşitul lui 2008. În 2009, valoarea de referinţă a fost recalculată la 4 lei/euro.
Cea mai mare pierdere a înregistrat-o compania Fildas, de 45,7 milioane de lei (12,4 milioane de euro) la o cifră de afaceri de 691 de milioane de lei (187 de milioane de euro), potrivit datelor afişate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.
Pentru Fildas, companie deţinută de Anca Vlad, 2008 este al doilea an de scădere, în 2007 înregistrând pierderi de 20,9 milioane de lei (6,1 milioane de euro).
Anul trecut nu a fost de bun augur nici pentru Farmexim şi Montero, au pierdut 24,3 milioane de lei (6,6 milioane de lei), respectiv - 13,4 milioane de lei în minus (3,6 milioane de euro). Farmexim a ajuns în 2008 la o cifră de afaceri de 583 de milioane de lei (158 de m