- reconstruind World Trade Center -
* Michael Sorkin, Starting from Zero/Reconstructing Downtown Manhattan, London, Routledge, 2003 .
Literatura dedicată evenimentelor de la 11 septembrie 2001 a început să fie consistentă. De cînd se cunosc şi rezultatele - mai mult sau mai puţin definitive - ale proiectelor pentru reconstrucţia atît arhitecturală, cît şi memorială a zonei, s-ar părea că lucrurile pot intra pe făgaşul interpretărilor "calme". Nu e deloc aşa. Totul e încă în ebuliţie. Ceea ce putea să pară, pînă atunci, aproape "desuet" ca temă de acţiune sau meditaţie, a devenit dintr-o dată nu numai grav, ci şi actual. "Retragerea pe codurile tari în faţa unei dificultăţi de decodare", cum numea Cezar Radu asemenea instanţieri intelectuale ale spaimei dinaintea catastrofei, reinstaurează cuvintele "mari" la locul de unde fuseseră şterse. Auzim din nou interogaţii şi definiţii. Dacă altitudinea oraşului se prăbuşeşte, poate că trebuie să căutăm noi înţelesuri ale oraşului din străfundurile sitului său, din "gr(o)und", cum ortografiază Lebbeus Woods titlul cărţii sale în care poate fi auzită şi o asemenea punere în criză a conceptelor ce păreau nu doar cunoscute, ci şi descărcate de sens (Lebbeus Woods, Guy Lafranchi, Gr(o)und Workshop 2002, Wien, New York, Springer, 2002, RIEAeuropa Concept Series). Literatura aceasta e dedicată deopotrivă arhitecţilor şi grupurilor sociale implicate - supravieţuitori şi moştenitori ai victimelor, titularii poliţei de leasing asupra terenului, primărie, partide politice. În acelaşi timp, literatura reconstrucţiei foloseşte exemplul World Trade Center spre a pune în discuţie probleme mai generale. Michael Sorkin, urmărind modul în care este permanent jucată miza reconstrucţiei într-o carte pe care nu mă sfiesc să o desemnez ca fiind excepţională, o face ajungînd, în cele din urmă, să se întrebe asupra naturii de