Preşedintele Senatului, Nicolae Văcăroiu, a solicitat Comisiei de cultură să declanşeze o anchetă privind activitatea Institutului Cultural Român (ICR), condus de Horia-Roman Patapievici.
1 /. Decizia a fost luată „în urma celor semnalate pe mai multe canale, inclusiv în presă, în legătură cu expoziţia organizată de ICR la New York“. Scandalul s-a declanşat printr-un articol din publicaţia „New York Magazin“, o revistă a unor cercuri naţional-comuniste din exilul românesc, care ataca într-un mod violent expoziţia „Freedom for Lazy People“, vernisată pe 18 iunie la ICR New York, acuzând-o de obscenitate şi antisemitism.
„Alarmă falsă“
Semnatarul articolului, John Gabrian Marinescu, acuza, printre altele, obiectele artistice expuse ca fiind expresii ale „sexului şi ale actului împreunător în sine“, iar svastica ştanţată pe pulpa unei jucării tip „My Little Pony“ o considera o dovadă de antisemitism (toate jucăriile din această serie au un mic tatuaj dorsal, ca un certificat de originalitate, deci ironia autorului era evidentă). În replică, ICR New York (ICRNY) a prezentat expoziţia de street art a celor trei artişti: IRLO, Omar şi Nuclear Fairy (acuzaţi de John Gabrian Marinescu şi Robert Horvath că au nume care „nu sună a fi tradiţionale româneşti“, deşi în mod clar e vorba de nişte pseudonime) ca fiind una de succes în mediile artistice americane. ICRNY a primit numeroase reacţii pozitive, atât din partea presei, cât şi a vizitatorilor.
Pe data de 25 iulie, Robert Horvath, colaborator al publicaţiei „New York Magazin“ (în care semnează colaboratori ai revistelor „România Mare“ şi „Tricolorul“, cum ar fi „ilustrul“ Ion Coja), a sesizat poliţia americană sub pretextul că expoziţia găzduită de Galeria Română are un caracter antisemit. La solicitarea lui Horvath, ofiţerii NYPD au vizitat expoziţia şi au înregistrat sesi