Deficitele fiscale si datoriile publice ridicate alimenteaza astazi ingrijorarea fata de riscurile de tara ale multor economii avansate. Prin traditie, aceste riscuri erau concentrate pe economiile de piata emergente. In ultimele decenii, Rusia, Argentina si Ecuador au intrat in incapacitate de plata a datoriilor publice, in vreme ce Pakistan, Ucraina si Uruguay si-au restructurat datoriile publice constranse de amenintarea intrarii in incapacitate de plata.
Dar, in mare parte – cu unele mici exceptii din Europa Centrala si de Est –, economiile emergente si-au imbunatatit performanta fiscala prin reducerea deficitelor totale, obtinerea de excedente semnificative, scaderea datoriei publice ca procent din PIB si reducerea dezechilibrelor valutare si de scadenta din structura datoriei publice. Ca rezultat, riscul de tara este astazi o problema mai serioasa pentru economiile avansate decat pentru majoritatea economiilor de piata emergente.
Anul trecut, scaderea ratingurilor de tara, sporurile ecarturilor suverane si esecul unor emisiuni de obligatiuni pentru finantarea datoriei publice in tari ca Marea Britanie, Grecia, Irlanda si Spania au fost un semnal dur – daca economiile avansate nu-si fac ordine in gospodaria fiscala, investitorii, justitiarii pietei de obligatiuni si agentiile de rating s-ar putea transforma din prieteni in dusmani. Recesiunea severa, combinata cu criza financiara din 2008-2009, a inrautatit pozitiile fiscale din cauza cheltuielilor cu programele de stimulare, a veniturilor reduse din impozite si a conditionarii unor alocari bugetare.
Impactul a fost mai dur in tarile cu o istorie mai veche a problemelor fiscale structurale, unde politicile fiscale erau mai lejere, iar reformele fiscale au fost ignorate in anii de mari cresteri economice. Pe viitor, o redresare economica slaba si o populatie imbatranita vor creste, foart