Vladimir Kalinov, 40 de ani, aşteaptă autorizaţia BNR pentru a prelua oficial funcţia de vicepreşedinte executiv pe retail al Raiffeisen Bank, a treia bancă de pe piaţă şi unul dintre cei mai puternici jucători din retail banking.
După mai bine de cinci ani în care a scanat sursele de risc, bancherul de naţionalitate bulgară are în faţă provocarea de a conduce afacerile de retail pe o piaţă care încearcă să se pregătească de relansare, iar Raiffeisen este în plin proces de recâştigare a cotei de altădată.
Austriecii s-au hotărât în ultima parte a anului trecut să-l aducă la conducerea diviziei de retail tocmai pe vicepreşedintele responsabil cu riscul, într-o perioadă în care calitatea portofoliilor de credite era (şi probabil va rămâne) sus pe agenda tuturor băncilor.
Trecerea de la analiza la sânge a riscului la obiective ambiţioase de vânzări nu se anunţă însă prea dificilă în condiţiile în care pe vremea când era vicepreşedinte pe risc Kalinov se declara "deschis businessului", atent la echilibrul dintre rigoarea specifică managementului riscului (funcţie independentă de cea comercială) şi eforturile colegilor din liniile active de business de a aduce venituri băncii.
"Managementul riscului nu trebuie să devină o frână pentru bancă. Este o responsabilitate şi mai mare pe timp de criză pentru că managerul de risc e şi mai aproape de profilul chirurgului care trebuie să acţioneze neemoţional, chiar dacă e multă tensiune. Cred că esenţial este să nu pierzi timpul cu indecizii, pentru că altfel costul final poate fi mai mare", spunea Kalinov într-un interviu acordat ZF toamna trecută.
În 2010, Raiffeisen aproape şi-a înjumătăţit cheltuielile cu provizioanele până la 48 mil. euro, în timp ce portofoliul de credite acordate clientelei a urcat cu aproape 19% (în RAS), până la 12,15 mld. lei (2,84 mld. euro). La retail, volumele de credi