Cu putin inainte de granita, soferul autocarului de pe ruta Romania-Germania anunta la microfon: "In jurul orei 23.00 suntem la München. Daca nu ne opreste politia pe drum". Si intr-adevar, gura nu i-a fost aurita. Nu departe de frontiera de la Bad Reichenhall, pe teritoriul Germaniei, autocarul e tras pe dreapta si luat la control, langa alt autocar, sarbesc, care suferea acelasi tratament. De la sarbi e data jos o persoana, pasapoartele si buletinele romanilor sunt inca "in lucru". Doi politisti germani in civil urca in viteza, strabat culoarul autocarului nostru si apoi se opresc brusc. Unul dintre ei intinde mana si arata cu degetul spre un calator: "Tu!" spune el cu glas aspru, pe romaneste, facandu-i semn sa se ridice de pe scaun.
Omul scund si bronzat se ridica, celalalt politist pare ca il adulmeca. Probabil dupa miros de alcool, care tradeaza potentialul de agresivitate. Colegul sau mai confrunta o data poza din buletin cu persoana din fata lui, mormaie ceva si, pana cand romanasul nostru sa se dezmeticeasca, mainile ii erau in catuse. Nici pana in ziua de azi n-am aflat cu ce calcase omul pe bec, colegul lui de scaun zicea ca venea la lucru, avea si contract. N-am aflat nici daca soferul primise vreun pont de la alti colegi, referitor la controlul din ajunul "Inaltarii Domnului", sau astfel de verificari tind sa devina regula.
Acordul de principiu dintre ministrii de interne ai UE asupra caruia s-a convenit joi, 7 mai, la Luxemburg, pare sa confirme cea de-a doua varianta. Este vorba de o propunere de reforma a spatiului Schengen, conform careia tarile din acest spatiu sa-si poata largi paleta de motive si durata de reintroducere a controalelor sau chiar a interdictiilor temporare de trecere a frontierelor nationale. Aceasta durata se poate extinde pana la doi ani. Pana acum, controalele erau autorizate doar pentru 30 de zile in prea