Vanzarile de vaccinuri pe piata locala s-au apropiat anul trecut de 50 mil. euro, suma in care sunt incluse vanzarile private prin farmacii, de circa 35,7 mil. euro, si achizitiile Ministerului Sanatatii, de 11,8 mil. euro. Din aceasta suma, vaccinul impotriva AH1N1 a reprezentat 5-6 mil. euro, potrivit unei analize ZF.
"Evolutie imprevizibila, piata nedezvoltata, asa putem caracteriza piata vaccinurilor in tara noastra", au spus reprezentantii Sanofi Pasteur, cel mai mare jucator pe aceasta piata, parte a grupului Sanofi-Aventis.
Cele mai mari vanzari de vaccinuri s-au facut prin farmacii, valoarea acestora avand o crestere usoara de 6,3% in euro, pana la 35,7 mil. euro, potrivit datelor IMS Health. Vanzarile prin farmacii sunt influentate de achizitiile Ministerului Sanatatii, iar companiile din industrie spun insa ca nu exista premisele pentru schimbari majore in 2010.
Cele mai vandute vaccinuri sunt cele pentru copii
"Perceptia noastra asupra pietei de retail a vaccinurilor este ca se afla in stagnare, din cauza crizei economice si a scaderii puterii de cumparare a populatiei, a cresterii somajului si nu ne asteptam la schimbari majore in 2010", au mai spus reprezentantii Sanofi Pasteur.
In unitati, piata de retail a scazut cu 17,8%, la 2,6 milioane de unitati. Si la nivelul retelelor de farmacii, vanzarile de vaccinuri au avut o tendinta de crestere in valoare si scadere in volum. La Centrofarm, spre exemplu, in 2009, vaccinurile au avut o crestere cantitativa de 14% si o scadere valorica de peste 60%. Evolutia a fost determinata de cresterea pretului.
"Media pretului pe 2009 a crescut cu 47% versus 2008 si e data de cresteri de preturi pe majoritatea produselor si de modificarea structurii de vanzare, adica de cresterea vanzarilor pe vaccinurile straine care au preturi mai mari", a spus Dorin Catana, directorul general